Rose

Friday, 25 March 2011

Roti badam....

Bangun pagi ni dok merencanakan petang ni try wat roti apa pulak.. Teringin nak wat pretzel tapi salah satu bahannya tak ada so terpaksalah abaikan... Memang sedihla jugak... Harap sangat cuti-cuti ni dapat wat pretzel... Dah lama tak makan pretzel.. Auntie Ann... Selalunya beli dekat Jusco Perda setiap kali ke maktab. Tu pun ke Jusco sebab nak belikan barangan wajib K.Shimah.. Tapi kali ni tak berkesempatan plak.. Jadual kelas terlalu padat... Puas belek bahan2, teringat nak wat roti badam... Ritu dah buat bawak bagi kengkawan rasa. Tak puas rasanya makan roti badam... Kali ni tukar sikit bahannye.. Kalu yang sebelum ni letak kismis kuning hari ni letak kismis hitam... Yang penting rasanya tetap sama..
Jom tengok bahan2nya...

Roti Badam

Bahan-Bahan
1 1/2 sudu teh yis kering aktif
1/4 cawan air suam
3/4 cawan mentega (dilembutkan)
1/3 cawan susu segar
1/2 sudu teh garam
4 sudu besar gula
4 biji telur
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen badam
1 cawan kismis kuning
4 3/4 atau 5 cawan tepung gandum serbaguna
Cara Cara

  • Larutkan yis bersama air suam.
  • Bancuh yis yang sudah larut bersama mentega, gula, susu, garam, kuning telur, esen badam dan kismis.
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit, dan uli hingga menjadi doh.
  • Bubuh doh didalam mangkuk, tutup dengan kain dan biarkan doh selama satu jam sehingga naik sekali ganda.
  • Tumbuk doh dan bahagia dua.
  • Uli di atas papan canai yang bertepung.
  • Leperkan sebulat 20cm dan letakkan di atas dulang bulat.
  • Biarkan naik sekali ganda.


Bahan Hias Atas
1/3 cawan gula halus
1 sudu teh esen vanila
1 biji telur
1/2 cawan badam kisar
1 1/2 sudu besar tepung jagung
4 sudu besar mentega, dicairkan
1 biji putih telur, dipukul dengan sedikit air untuk mengglis
1/2 cawan badam hiris untuk menghias sedikit gula serbuk

Cara membuat Hias Atas
  • Pukul gula, esen vanila dan telur. Masukan badam kisar, tepung jagung dan mentega cair.
  • Sapu putih telur ke atas doh yang sudah naik dan ratakan bahan hias atas.
  • Tabur badam hiris dan bakar pada 180darjah C/ 360darjah F, selama 30minit sehingga kuning keemasan.
  • Ayak gula serbuk ke atas roti yang sudah sejuk.Potong sebelum dihidangkan.

Gambar sisi 

Dah siap.... Memang lembut dan sedap sangat dari yang mula buat dulu..


Cuma yang  geramnya kali ni berkerak and garing sikit... Puncanya Farhan!!!!!... Pesan suruh letak kat atas lepas pusing dulang... Sekali tengok dia pusing je tapi biarkan dekat bawah.. Memang sahla terlebih garing... Sebagai balasan kepalanya kena tunjal... Mujur lembut rotinya.... Memang puas buat... Cuba la... Sekejap je... Pastu sambil tengok tv minum dengan nescafe panas... Memang sedap sangat!

1 comment:

  1. Roti badam ni dah lama tempah ..... kiranya dah dekat 6 bulan ... tah la, bila nk dapatnya

    ReplyDelete