Rose

Monday 19 November 2012

Makan angin ke Jakarta, Bandung , Yogyakarta

12hb November dengan semangat gagah berbekalkan wang juta-juta rupiah, aku bersama-sama teman memulakan langkah menawan kota Bandung, Jakarta dan Yogyakarta.  Hahaha..... Macam citer sejarahla plak....
Tahun ni sekali lagi, kami menerima lambaian dari Negara Indonesia. Kali ni ke Jakarta, Bandung dan Yogyakarta. Menaiki pesawat tambang murah AirAsia di Penang Internasional Airport. Asalnya bertolak pagi tapi delay sampe petang, dah tu tukar lagi ke malam. Malam pun sampe kat airport delay lagi. Geram sungguh... Orang dah bersemangat ni. Bayangkan masa shopping terbuang camtu je... Sian kat peniaga yang tunggu kami laburkan duit tu.... Hehehe...
Flight kami berlepas pukul 10.45 malam.. Masing-masing dah letih n tersengguk2 tunggu. Yelah dari petang lagi sampe airport. Haruslah masing-masing bosan menunggu... Sempatla santap McDonalds dulu... Udahle airportnya tengah renovation...

Masih senyum ayu walaupun masing-masing dah letih.. Tokwan, tok n Thaqifah

Mama and Hana'

The only one budak dalam trip kita orang tapi tetap menghiburkan...

Akhirnya sampe jugak kami ke Jakarta Airport... Dah lewat sangat.. Lebih kurang pukul 11.45 atau kat Malaysia pukul 12.45.. Hahhh, kalu kat Mesia dah mimpi sampai Korea dah... Kami terus bertolak ke Bandung... Cuba teka sampe kul bape? Kul 5.15 pagi kot... Subuh dah tingge hujung2 je... Kami dok kat Hyper Inn Hotel. Not bad... Lepas semayang tido jap dan turun sarapan... Naik tido lagi then mulakan operasi menawan Pasar Baru... Yeeehaaaaaa.........
Kat Pasar Baru ni i shopping baju pasang, telekung tapi bukan untuk i lagi tau... Semua tok family... Dekat nak balik tu baru sambar telekung Kris Dayanti untuk diri sendiri... Hahahaha... Punya sibuk shopping sampe tak sempat nak makan...Siap dapat gelaran cewek 90 lagi dari mamat Pakistan tauke kedai kain tu. Puncanya semua kain yang dia letak sepasang beratus ribu rupiah akak minta 90 ribu je... Mula tak nak kasi tapi last sekali dia bagi gak... Hehehe... Lepas tu kita bertolak ke Yogyakarta sebab ada cikgu sains yang nak tengok candi... Wehhhhh, cikgu sejarah pun idak pulun macam kamu ye.... Perut lapar sangat so ketua rombongan minta van kami singgah kat kedai makan. Rasanya area Garut... Nak makan cuak jugak sebab paginya sempat tengok berita area Garut ada kes keracunan makanan yang luar biasa... Waduhhh, gimana sihhhh... Dan sepanjang kat Indon ni minuman lain langsung tak sentuh kecuali mineral water and air oren botol... Naik sebu perut tapi terpaksa sebab takut keracunan....

Ni la cikgu sains yang nak sangat tengok candi tu...

Ni plak menu makan tengahari kami petang tu... Nasi ayam penyet... Orang minta tambah sayur goreng kangkung and telur dadar... Ayam dia memang sedap... Dah lama pantang tak makan nasi tapi kat sana tak tau nak makan apa kenala jugak belasah nasi... Huhuhu....

Lepas solat kami teruskan perjalanan ke Yogyakarta... Nak sampe Yogyakarta ni amik masa 12 jam... Wehhh... lama giler... Leh sampe Johor kalu dari Perlis.. Sepanjang perjalanan bantai tido je... Terlentok2 kepala... Letihhh wooooo.... Kul 9 lebih kami berhenti sekali lagi untuk makan malam dan sembahyang.... Area mana entah..

Muka penat dan lapar... Ketua rombongan maintain je...

Ni amik kesempatan marking paper sambil tunggu makanan siap... Hehehe... Suami K.Cik, Ustaz Rosdi...

Tengah order makanan.. Syoknya group kami je makan kat restoran tu... Makanan dia haruslah ada tempe n tauhu goreng..

Lepas makan kami teruskan lagi perjalanan ke Yogyakarta... Punyala lenguh.. Dah tu kaki dah jadi bommm... Bengkak habis kaki... Nak berjalan punya pasal.. Kalu ngadu ni aci kena marah je... So, zip mulut rapat2..

Kami akhirnya sampe kat Yogyakarta jam 3 pagi... Sempatla tido lama sikit.. Kali ni dok kat Hotel Jentral Dagen...
Ni la hotel penginapan kami kat Yogyakarta " Jentral Dagen".. Bleh tahanla hotel ni. Sarapan dia pun ok.

Cantikkan....

Tauke rombongan bersama Kak Chaq.... Yang lain tengah sibuk angkat beg masuk van..

Dekat Yogyakarta ni kita orang sempat jamu2 mata dekat Malioboro Street.. Kat sini dijual batik. Buah-buah pun ada termasuk cenderamata... Buah salaknya memang sedap.. Tapi yang tensinya bila kita sibuk dok beli ada plak seniman jalanan yang datang dok nyanyi... Haihhhhh sakit telinga and sakit hati... Nak tanya harga barang pun tak dengar. Tapi peniaga tak pulak marah.. Mungkin menghormati masing-masing punya cara cari rezeki... Mula ngat nak bagi barang seribu dua tapi telinga sempat menangkap ucapan... "ya, ikhlas buk, buat belanja krismas... Helllooooo.... Haruskah... Hahahaa... Mestilah tidak... Baik beli salak banyak2 lagi bagus...

Doyah and K.Nah kt dalam pasar di Malioboro Street... Panas yakmat... Orang pun rame
Lepas beli apa yang patut kat Malioboro Street kita orang pun bergerak mencari restoran untuk mengalas perut yang dah berkeroncong... Asyik bedai buah salak je ngan si Doyah. Dia mulanya tak makan tapi bila dah rasa tak bleh berhenti plak... Hehehe...
Kita orang makan kt Restoran Suharti...
Tau tak menunya apa yang Qilah pilih... Ikan kaloi.... Ayoyo... Tapi nasib baik sedap dan garing idak le terasa sangat.. Nasib baik malam tido tak didatangi mimpi minta tanam tulang dia kat mana2 kalu tak jenuhlah.. Mau jadi bawang merah bawang putih... Dan yang semestinya ada sudah pasti tempe goreng and tauhu goreng... Memang wajib... Dah takda benda telan jugakla.. Nasib bek memang hantu tauhu... Tempe dia pun sedap...

Inila ropenya ikan kaloi goreng bumbu yang kita orang makan... Bila garing tak terasa hanyirnya.. Cicah ngan sambal ayam kat sebelah tu..

Tok wan n tok masih meneruskan perjuangan.. K.Chaq dah stopp...

Patutnya gambar ni kat atas.. Ni masa tengah tunggu makanan... Hujung tu pak supirnya... Nama lupala plak...
Lepas selesai makan n solat kita orang teruskan lagi perjalanan ke destinasi seterusnya... Nak gi melawat candhi... Mek Doyah punya permintaan... Bestnya kat Bandung, Yogyakarta ni setiap restoran ada surau... Senang sangat... Kadang selang 2, 3 rumah ada mussola.. Kalu Medan, selang 2 buah umah ada gereja.... Nek seram tengok... Tapi kat sini best... Memang banyak sangat kemudahan untuk bersolat...

Pak supir sempat bawak kami singgah dekat kedai jual makanan macam kerepak dan sebagainya.. Antara yang terkenal 'bapia'. Bentuk n rasanya macam kueh pau bakar... Sedap, tapi agak manis berbanding yang dijual kat Malaysia... Ada jual gak kerepek dari sukun, pisang, tempe, kulit ikan kakap n tak lupa juga kulit lembut atau sapi... Hah?!!! Nasib bek dia tak amk kulit buaya. Kalu tak, handbag dah takda stokla... K.Chaq beli nak cuba tapi last sekali buang sebab bau dia best sangat... Hehehe.. Orang ngan Doyah beli kerepek sukun n kerepek tempe... Sedap dan rangup....

Setelah melalui berjalanan berjam-jam akhirnya kami sampe juga ke tempat yang dituju. Candhi Prambanan... Sekali tengok ticket fee mak oii lepas telekung kris dayanti kot... Mahal yang hamat.... Nak masuk candhi je pun. Dahla malam tahun baru islam.. Doyahla ni.... Hehehehe... Last pak supir bawak pusing ikut jalan belakang.. Tengok candhi dari luar pagar... Tak payah masuk...

Ni la candhi prambanan

Lepas prambanan kami bertolak ke candhi burubudor... Candhi terbesar... Harga tiket dia pun besar tapi sebab kaki dah bengkak, punggung dah kebas harungi perjalanan 12 jam kami amik keputusan masuk gak. Yang tak masuk tok n Ustaz Rosdi je... Tak larat jalan

Nak mendaki sempat lagi possing...

Doyah n Hana' dah sampe atas pastu sibuk dok suh kita cepat... Harusla nak cepat.. Semput.. Last2 Doyah kena tarik... Hahaha.. Amik kau...

Yang lain dok kat bawah je, tak naik... Penatttt...

Peaceeeeee.....

Sejuk oiiiii... Hana' jadi mangsa....

Kat hujung nun la parking vannya. Bayangkan tahap jauhnya...

'Hanna, cover perut....'

Baru lepas hujan, tangga dia licin...

Macam aksi makyong pun ada gak...
Lepas setengah jam kami terus bertolak balik Bandung... Masing-masing dah mula betul-betulkan urat saraf.. 12 jam nun nak harung...
Singgah makan malam dekat restoran apa ntah... Bleh tahanla... Siap depa celebrate birthday Doyah n Ustaz Rosdi lagi

Ada ayam goreng, ada telur dadar...

Ni plak kangkung goreng n sup bontot.... aeeewwwwwwwwww...... Tapi bukan sebarangan bontotla tapi sup ekor... Hehehe... Yummmyyyyyyyy
Tau tak kami sampe kat bandung kul baper... Kul 7.30 pagi... Siap terus gi breakfast.. Then balik bilik mandi2 then kua shopping sekali g ke Pasar Baru... Hari mula tak sempat beli untuk diri sendiri... Banyak habis untuk orang lain.... Bandung kali ni kami dok kat Fave Hotel Braga.... Cantik hotel ni... Tapi tak sempat landing pun sebab pukul 1 dah nak bertolak ke Jakarta. Kiranya mandi jela.... Lepas balik dari Pasar Baru lepak2 dekat depan hotel... Ada menu yang menarik minat kami... Cuba teka apa?!!!!!!

Tadaaaa..... Pisang Bakar Keju... Sedappppp sangattttttttt...... Macam nak order lagi tapi takut lambat. Ada rasa manis, lemak, masin2 sikit. Memang bestlah... dahla murah..

Rinduuuunya nk makan pisang bakar keju ni... Qilah, jom p len... Hahahaha

Ahli rombongan tengah tunggu pak supir, pak supir tengah tunggu ahli rombongan kat basement parking... Acaner tu?!!!
Dalam kul 1.30 petang kami meninggalkan Fave Hotel Braga bersama pisang bakar kejunya. Tempat dituju tentulah tempat makan. Kali ni makan dekat Restoran Sederhana, restoran makanan padang... Banyak giler lauk dia tapi patutnya kena pilih mana nak then yang tak nak diaorang tak charge tapi kita orang bantai makan semua. So dia orang pun bantaila harga kaw2 kat kitaorang...

Dia ni hala je kamera masa bila pun, tetap sengih... Bekas ratu colgatela katakan..

Lauk dah start sampe... K.Nah senyum je...

Tok wan n ustaz mula dulu

Haaaa ni la lauknya... Ayam saja baper jenis.... 3 biji meja penuh lauk... Tapi semua best...
Habis makan kami bertolak ke Tangkuban Perahu, kawasan kawah gunung berapi dan masih ada yang aktif... Hahhh, watnya meletus jenuh hangusss akak... Tapi tempat dia sejuk.. Macam Cameron Highland n Genting gitu... Sepanjang jalan nk ke Tangkuban Perahu kita bleh tengok tanaman yang menghijau. Teh. sayur-sayuran... Sejuk mata memandang....

Kawah gunung berapi

Selepas setengah jam kami bertolak ke Jakarta. Singgah sekejap kat Kartika Sari n FO yang berhampiran. Watpe lagi, shopping n makan ler... Hehehehe.......

Dekat Kartika Sari, untuk makan malam
 Malam kat Jakartala kami dapat masuk hotel awal.. Kalu tak semua subuh... Dapatla tido puas2.. Tapi lecehnya towel dia berbau, cadar lasam semacam je.. Semayang pun susah coz sempit. Men bantai depan pintu toilet je... Yang paling tak tahan syilling ada cermin... Haruskah?!!!!! Tido tapi nampak kita kat syillingggg..... Huhuhu... Sarapan plak, diaorang hantar kat bilik. Hotel ni takde lift. Bayangkan beg kami masing2 macam perlarian Rhohingya je... Besar alam... Angkat sendiri?!!! Mahap le... Bellboy dia yang kena angkat... Naik ketul2 lagi bawak beg kami... Hehehe... Sapa suh takde lift...

Lepas sarapan kami gerak ke Mangga Dua... Macam Pasar Baru gak tapi sini banyak baju dan tas tangan... Mulala tak tentu arah... Orang memang tawar kaw2 punya... Tak nak bagi kua je kedai... Last dia panggil gak... Best giler... Cantik2 sampe tak tau mana nak pilih... Kul 1.30 kita orang gerak ke airport untuk berangkat pulang...

Airport Soekarno Hatta, Jakarta (Terminal 3)
Lepas check in barang sempat makan2 n solat dulu... Masih ada masa... Dalam poket ada lagi rupiah ... Habiskan dengan beli handbag Bellezza.... Warna merah tau... Auwwwww..... Sukerrrr.... Now, bukan takat rupiah habis ringgit pun tingge baper keping je... Ni kalu Tony Fernades lelong AirAsia RM10 pun takleh bli....
5.45 petang waktu  kami berlepas pulang....

Tauke rombongan yang dah keletihan....
Dalam pesawat......
Sampai dekat Penang pukul 9 malam.. Singgah semayang kat Masjid Negeri. Mulanya nak makan kat Padang Kota sekali tengok rame sangat tukar haluan makan kat Sungai Dua tapi bukan mee udang, makan char kue toew... Sedappp... Ustaz n K.Cik belanja sempena anniversary diaorang n besday ustaz.... Tq K.Cik n Ustaz moga kekal ke akhir hayat n Hana' cepat dapat adik... Ehehhhhh...... Sepanjang 5 hari 4 malam kat Jakarta, Bandung n Yogyakarta banyak kenangan yang menyeronokkan walaupun dari segi perjalanan agak meletihkan... Trip ni plak tak ramai... Memang fun sangat... Tak sabar nak ke sana lagi...Tu pun kalu diizinkan.. Sebabnya nak shopping... Tapi paling teringin menjadi tetamu Allah di tanah suci Mekah... Moga akan tiba masanya nanti... Tapi sepanjang 5 hari 4 malam ni hasil yang orang dapat......kaki bengkak;-(

Oklah, ni je yang dapat dikongsi... Kot terjalan kemana-mana kita story lagi. Balik indon marking paper plak... Mcm nak muntah baca karangan budak... Lempang jugak kang... Tulis tah hape2...

1. dah habis tie, baca jgn tak baca... penat gak menaip citernya... maklumla wat novel xnya cerpen itu pase panjang... Hehehe...

2. Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email kat ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)
    Kasongan (pottery production), parangtritis beach, manding (leather arts), borobudur temple, lava tour merapi (exploring the rest of merapi eruption using jeep), chocolate kotagede, masjid mataram kotagede (oldest mosque in Jogja), pusat kerajinan silver kotagede, kraton (sultan palace), tamansari watercastle, cave tubing goa pindul, indrayanti beach, bukit bintang
    Price start from: RM 482

All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
    whatsapp +628985101301 (FREE).
    Email: ganeshabantul@yahoo.com
    FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb

3. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
    • DRIVER
    • PATROL
    • EKSIDENT INSURANCE
    • GOVERNMENT TAX